Στις θετικές επιπτώσεις των προγραμμάτων απόσυρσης αυτοκινήτων που εφαρμόστηκαν την περίοδο της κρίσης σε 11 χώρες της ευρωζώνης, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα, αναφέρεται μελέτη της ΕΚΤ που δόθηκε σήμερα στη δημοσιότητα και φέρει τον τίτλο «Επιδοτώντας την αγορά αυτοκινήτου στη ζώνη του ευρώ: Πως μεταφέρονται οι επιδράσεις στην παραγωγή;».
Τα αποτελέσματα της εν λόγω μελέτης δείχνουν ότι κυβερνητικές πολιτικές που έχουν το χαρακτήρα θετικού φορολογικού σοκ, είναι γενικά αποτελεσματικές στην αύξηση των ταξινομήσεων αυτοκινήτων.
Εστιάζοντας στην περίοδο 2008-2015 η μελέτη αναφέρει πως πολλές κυβερνήσεις στην ΕΕ εφάρμοσαν συγκεκριμένες δημοσιονομικές πολιτικές για τον τομέα των αυτοκινήτων, οι οποίες αποσκοπούσαν στη συγκράτηση των επιπτώσεων της κρίσης στην πραγματική οικονομία.
Κατά τη μελέτη, σε όλη τη ζώνη του ευρώ 11 χώρες εισήγαγαν προγράμματα απόσυρσης αυτοκινήτων για τη στήριξη της ζήτησης και της παραγωγής στην αυτοκινητοβιομηχανία. Η ιδέα ήταν να δοθούν οικονομικά κίνητρα σε πιθανούς αγοραστές (επηρεάζοντας έτσι την τελική τιμή του αυτοκινήτου), οι οποίοι και έδωσαν ως αντάλλαγμα το παλιό τους όχημα προς διάλυση για να λάβουν καινούργιο αυτοκίνητο με μειωμένο φόρο ταξινόμησης, δηλαδή μειωμένη τιμή.
Η περίπτωση της Ελλάδος
Στην Ελλάδα η απόσυρση τέθηκε σε εφαρμογή την 21η Φεβρουαρίου 2011 και διήρκησε έως τα μέσα του 2016. Τα κίνητρα της απόσυρσης, σε συνδυασμό με τις μεγάλες προσφορές από τις εισαγωγικές εταιρείες και την απαλλαγή από τον φόρο πολυτελείας για αυτοκίνητα εργοστασιακής αξίας ως 20.000 ευρώ είχαν ως αποτέλεσμα να μειωθούν οι τις τιμές καινούργιων αυτοκινήτων σε εξαιρετικά χαμηλά επίπεδα, δημιουργώντας πραγματικές ευκαιρίες για τους ενδιαφερόμενους αγοραστές.
Σημειώνεται ότι ο συνολικός αριθμός επιβατικών αυτοκινήτων που αντικαταστάθηκαν μέσω απόσυρσης το 2015 ανήλθε σε 74.147, σημειώνοντας αύξηση 5,4% σε σχέση με το 2014, κατά το οποίο είχαν αντικατασταθεί μέσω απόσυρσης 70.339 επιβατικά αυτοκίνητα. Το σύνολο των επιβατικών αυτοκινήτων που ταξινομήθηκαν το 2015 είχε ανέλθει στα 75.805, ήτοι μόλις 1.658 αυτοκίνητα εκείνο το έτος αποκτήθηκαν χωρίς απόσυρση!
Μπορεί η απόσυρση να μην ισχύει πλέον ωστόσο η ελληνική αγορά αυτοκινήτου διατηρεί το θετικό της βηματισμό. Με βάση τα πρωτογενή στοιχεία και την επεξεργασία του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων συνολικά, στο επτάμηνο Ιανουαρίου-Ιουλίου 2017 οι ταξινομήσεις καινούργιων επιβατικών είναι αυξημένες κατά 8% ως προς το αντίστοιχο διάστημα του 2016 και διαμορφώνονται σε 58.777.
Να σημειωθεί πως στο επτάμηνο Ιανουαρίου-Ιουλίου 2010 οι ταξινομήσεις καινούργιων επιβατικών ήταν 11.539! Αυτό το στοιχείο δείχνει το πόσο σημαντικός ήταν ο ρόλος της απόσυρσης στο να διατηρηθεί ζωντανή η εγχώρια αγορά αυτοκινήτου.
Στη βάση αυτή αξίζει να υπογραμμισθεί πως η αγορά αυτοκινήτου κατά το πρώτο επτάμηνο του 2017 βρίσκεται -61,3% χαμηλότερα ως προς το μέσο όρο προ κρίσης (2000-2009)!